Alimente recomandate în insuficiența renală

E iarnă şi e frig. Afără a nins şi totul este acoperit de plapuma pufoasă a iernii. Oameni zgribuliţi, cu nasuri îngheţate, înfofoliţi în haine groase, defilează în paşi repezi, spre magazinul din colţul străzii. Doar copii sunt veseli şi zburdalnici, alergând prin zăpada proaspăt aşezată……Semne de plină iarnă.
În scurt timp vin şi sărbătorile de iarnă, zile de bucurie, cu multe cadouri dăruite şi primite şi cu bucate alese pe masă. Parcă văd deja sărmăluţele în foi de varză, aburinde, aşteptând nerăbdătoare să fie savurate, cârnăciorii făcându-ţi  cu ochiul, că poate poate o să mai iei o înghiţitură, răcitura, toba, salata beouf, şi alte bunătăţi de sezon, numai bune de ispitit pe orice pofticios.

Dar ce facem noi cei cu insuficienţă renală? Cum ne putem adapta regimul astfel încât să putem gusta din toate aceste bucate specifice sărbătorilor?

Iată că au trecut 12 ani de când am „căpătat această boală cronică. Nu este o boală chiar aşa de grea, faţă de cum se vorbeşte. Cu timpul m-am obişnuit, făcându-mi viaţa cât mai obişnuită. Prin activităţile de zi cu zi, în care am adăugat sport, citit, pasiune, şi nu în cele din urmă un regim adecvat bolii de care sufăr. Să nu credeţi că dacă sunt un cronic, nu am şi eu „pofte” de potolit. Şi ştiţi cum e……bucatele de la mama de acasă, nu pot fi trecute cu vederea nici măcar de cel mai suferind pacient.

Dar cum facem dacă cârnăţii sau sărmalele sunt mai greu de digerat, şi nici prea indicate în acest regim dietetic?
Din experienţa mea de cronic renal, pot să vă dau câteva sfaturi despre alimentele cele mai indicate în insuficienţa renală.

 Ştim cu toţii că organismul nostru are nevoie de energie ca să funcţioneze corespunzător. Dacă nu îi dăm suficientă energie, ne vom simţi obosiţi, fără motiv,, nu ne vom putea concentra şi vom fi mai sensibili la infecţii. Bineînţeles, energia necesară o obţinem din ceea ce mâncăm.
O importantă sursă de energie sunt glucidele. Principala lor funcţie este de a stoca energia în organism.

 Glucidele din zahăr, se absorb rapid, altele, mai complexe, cum ar fi cele din paste, orez, paine neagră, au absorbţie mai lentă şi de aceea, furnizează energie pentru o perioadă mai lungă de timp.

Aşadar topul începe cu:
1-pastele făinoase , pregătite sub orice formă, dar fără prăjeli sau adaosuri toxice

Grăsimile, în multe regiuni ale lumii, sunt considerate o sursă vitală de energie, fiind şi cele mai eficiente. Rolul grăsimilor în organism este de a ajuta la formarea de celule sănătoase şi permit absorbţia vitaminelor. O sursă importantă şi sănătoasă de energie mai sunt şi produsele lactate şi uleiurile vegetale, în special uleiul de măsline.
Punem în clasament pe loc secund.

2 produsele lactate, peştele şi uleiul de măsline

 Acestea se pot consuma fără restricţii de pacienţii care nu au probleme de hiperfosfatemie(fosfor care a depăşit limita normală). Dar să nu uităm de uleiul de măsline, care conţine polifenoli şi compuşi antioxidanţi, aceştia prevenind inflamaţiile şi oxidarea.

O altă sursă de energie sunt şi proteinele. Ele sunt componente foarte importante ale celulelor noastre, sunt vitale în alimentaţia noastră. Putem găsi proteine în carne, ouă şi în ţelina. Ţelina fiind o rădăcinoasă foarte bogata în proteine vegetale.
Să punem pe locul
3- carnea de vită şi de pui, şi ouăle

Dacă tot vorbim de proteine, şi de importanţa lor în organism, să vedem din ce surse naturale putem lua proteinele.
Nu ştiu dacă voi cunoaşteţi că boabele de soia au un conţinut bogat de calorii şi proteine. Pe lângă aceasta, fasolea verde sau uscată şi mazărea, pot fi o sursă bogată de proteine vegetale

Aşadar pe locul patru în listă punem
4-fasolea, soia şi mazărea

Dacă acestea sunt fierte şi aruncată prima apă, se pot consuma fără restricţii.

Suntem bolnavi de insuficienţă renală?Toţi avem nevoie de vitamine. Nu putem trăi fără ele, fiind necesare pentru activităţi cu consum de energie, pentru  creştere şi vindecarea rănilor.

Multe dintre vitamine nu pot fi sintetizate de organism în cantităţi suficiente, de aceea trebuie luate din alimente sau de multe ori suplimentate, dar numai cu prescripţii medicale. Dar ca şi în cazul fosfaţilor şi potaşiul trebuie păstrat într-o limită valorică, pentru a nu crea probleme.
Cea mai bogată sursă de vitamine sunt întotdeauna, fructele şi legumele neprocesate.

În ultima poziţie în acest top punem
5-legume(ardei roşii, varză, cartofi e.t.c.) şi fructe(afine, mere, unele citrice)

Acestea să fie preparate. Prin fierbere şi aruncarea apei în care au fiert, se reduce considerabil conţinutul de potasiu.

În general, în insuficienţa renală nu sunt interzise nici un fel de aliment. Doar că trebuie consumate cu măsură, pentru nu aglomera organismul cu toxine. Cum mai spune o vorbă populară „ce nu îţi face bine, nu mânca”.

Eu am făcut acest top,grupat pe categorii de alimente,  după experienţa mea de pacient cu insuficienţă renală şi după indicaţiile medicului. Dacă voi aveţi şi alte alimente indicate, sau dacă preferaţi un aliment din cele prezentate mai sus, vă rog să îmi lăsaţi scris într-un comentariu. Haideţi să facem un top de 5 alimente indicate, şi de ce nu, care vă plac mai mult, în insuficienţa renală.

Update  articol:
Alimentaţia, a fost întotdeauna o situaţie deosebită în insuficienţa renală, dar făcându-se pentru fiecare pacient un regim personalizat, de către medic, alimentele pot fi pregătite  în orice reţetă gustoasă.
Aşadar, am făcut un top al alimentelor preferate de voi, pacienţii cu insuficienţă renală. Deşi nu aţi răspuns prea mulţi la invitaţia mea, pesemne aţi fost ocupaţi cu organizarea taberei asociaţiei, rezultatul este acesta:
1-paste făinoase
2-carnea
3 produse lactate, peşte şi ouă
4- mazăre, fasolea şi soia(păstăi şi boabe uscate)
5 legume şi fructe(fructele să fie pregătite că şi compoturi)

Mulţumesc tuturor pentru răspunsuri! Acum, aveţi şansa de a câştiga un premiu , întrucât am înscris articolul în concursul
 Trend List,


 concurs organizat de
 Costa d’Oro Romania


care ne îndeamnă la consumul de alimente sănătoase, articol pe care vă rog să-l   VOTAŢI AICI   fiind acolo şi câte ceva din topul vostru.

sursa foto
-sanatate.bzi.ro
-avantaje.ro
-romaniatv.ro
-uleicostadoro.ro
-gurmandino.ro
-culinar.ro

Acest articol a fost publicat în DIALIZA RENALĂ și etichetat cu , , , , . Salvează legătura permanentă.

12 răspunsuri la Alimente recomandate în insuficiența renală

  1. dany anubis spune:

    Eu prefer pastele pe primul loc ..chiar daca este vorba de fosfor. Scriu si eu ordinea mea preferata a mancarurilor.
    1.Paste fainoase
    2.Lactate
    3.Carnea de pui,ouale si dupa aia vita
    4.Fasolea
    5.Legume,Fructe

  2. Top cinci alimente preferate de mine sunt: 1-Carne 2-produse lactate 3-Peste 4-Paste 5-Legume si fructe. Dragi colegi de suferintă vă doresc sanatate si sarbatori cu bine.

  3. Și eu sunt o pacientă care fac de ceva ani dializă și mereu a fost o problemă alimentația,pentru că a trebuit să țin cat de cat un regim.Iar în clasamentul meu aș pune următoarele:1-Pastele făinoase.2-Carnea. 3-Cartofii fierți și la cuptor. 4-Legumele și 5-Peștele la cuptor și pe grătar.

  4. Mihaela Pascu spune:

    Ce provocare frumoasă. Sănătatea înainte de toate,deci clasamentul meu ar fi cam așa:
    1.Carnea slaba.
    2.Lactatele
    3.Legume fierte sub orice formă și la grătar.
    4.Pastele făinoase.
    5.Peștele la cuptor sau pe grătar.
    Cam astea ar fi,mult succes și poftă bună!

  5. Maria Calin spune:

    Alimentele recomandate de tine sunt bune pentru oricine, nu numai pentru cei suferinzi de vreo boala cronica.
    Pentru că și eu trebuie sa am grijă de ce mănânc, topul meu arată astfel.
    1- Pește alb
    2- Lactate cu un conținut mic de grăsime
    3- Carne de curcan sau pui fiert sau la grătar
    4- Legume fierte sau în salate cu ulei de măsline și zeamă de lămâie
    5- Fructe de mare

  6. stefania spune:

    Eu ca pacientă dializată aș pune produsele lactate pe primul loc,pentru că îmi place foarte mult branza.Dar avand în vedere că mă cam lupt cu fosforul fac următorul clasament.
    1.Mazărea si fasolea,îmi plac amândouă în aceeași măsură.
    2.Carnea de vită și apoi pui.
    3.Pastele făinoase
    4.Legume și fructe
    5.Produsele lactate.
    Mult succes și sănătate multă tuturor!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Demonstraţi că nu sunteţi un robot *